Arca ide rozširovať potraviny Delia prostredníctvom vietnamských obchodníkov. V pláne je aj rozvoz potravín domov

Len nedávno sa odhalila známa finančná skupina Arca Capital ako dvojtretinový väčšinový majiteľ akcií siete potravín Delia a už tu máme prvé konkrétne plány na expanziu v susednej Českej republike. Kým pred niekoľkými týždňami šlo len o nekonkrétne vyjadrenie dostať sa so značkou Delia do Prahy, teraz už existujú oveľa podrobnejšie informácie.

Prvá predajňa v Prahe už v septembri

Arca Capital sa už podľa prvotných informácií vyjadrila, že by rada nadviazala spoluprácu s vietnamskými obchodmi. Vidí tam totiž zaujímavý potenciál a najmä veľmi dobré lokálne väzby. Je preto zrejme aj logické, že prvá predajňa bude v hlavnom meste Českej republiky otvorená vo vietnamskej tržnici Sapa v pražskej Libuši. Otvorenie je naplánované na polovicu septembra.

Značka sa bude ďalej rozširovať prostredníctvom franšízy aj prostredníctvom vlastných pobočiek. Ako hovorí Rastislav Velič, „do pol roka by sme chceli otvoriť desať až pätnásť predajní iba v Prahe“. Celkovo má Arca Capital v pláne prevádzkovať 40 až 50 predajní.

Kvalita zaručená

Vietnamské obchody sú nielen v Prahe, ale aj po celom území Českej republiky, veľmi populárne. Aj preto chce majiteľ Arca Capital, Pavol Krúpa, uprednostniť rozširovanie prevádzok delia práve prostredníctvom vietnamských obchodných partnerov.

Kým doteraz však boli vietnamské prevádzky známe najmä nízkou cenou, v prípade potravín Delia sa netreba obávať, že by sa šlo „po cene“ na úkor nízkej kvality. Vedúca retail tímu v Cushman&Wakefield, Katarína Paule, hovorí: „Pôjde o kontrolovanú, vopred dohodnutú spoluprácu, aby sa dosiahla kvalita a spokojnosť zákazníka“.

Sortiment predajní bude čiastočne prispôsobení regionálnym preferenciám zákazníkov. Logistické nastavenia, zariadenie interiéru a niektoré ďalšie dôležité vonkajšie znaky však budú mať potraviny Delia samozrejme spoločné. Celkový koncept by mal byť podobný tomu, ako funguje napríklad sieť potravín Tesco Expres alebo Žabka.

Potenciál práve v spolupráci s vietnamskými obchodníkmi vidí aj Rastislav Velič, ktorí o nich hovorí: „Vnímajú potrebu zvýšiť kultúru predaja vo svojich predajniach, zatraktívniť interiér, aby mohli zvýšiť svoju maržu na produktoch. Nemôžu súťažiť s ostatnými len s nízkymi cenami“.

sortiment delia
Sortiment Delia je bohatý

Trend je jasný a chopila sa ho už aj konkurencia

Vietnamská komunita obchodníkov je zaujímavým obchodným partnerom aj pre konkurenciu značky Delia. Napríklad nákupná aliancia Čepos už s vietnamskou komunitou spolupracuje a má sieť predajní s názvom Bala. Takto funguje prostredníctvom viac ako tisícky vydaných franšízových licencií, avšak tie sú postavené pomerne voľne. Zákazník dokonca niekedy v danej predajni ani nemusí spoznať, že ide o súčasť reťazca.

Rovnako tak veľkoobchodné predajne Makro už podchytili vietnamských obchodníkov, ale nielen ich. Pod značkou Môj obchod prevádzkuje viac ako 570 členov v Českej republike a zhruba 500 partnerských predajní aj na Slovensku. V Česku tvoria vietnamskí obchodníci takmer dve tretiny takýchto predajní.

Kým Bala však má franšízu nastavenú bez striktných obmedzení, Makro je prísnejšie. Ako hovorí hovorca reťazca Roman Nýdrle, „predajne musia prijať definovaný branding a musia dodržiavať štandardy kvality predaja“. Podobne „prísne“ bude zrejme fungovať aj sieť predajní Delia.

Bude aj rozvoz potravín? Až po dosiahnutí určitej siete predajní

Súčasťou plánov s rozširovaním pôsobenia potravín Delia je aj online predaj a dovoz potravín domov. Na Slovensku takúto službu prevádzkuje napríklad známa značka Tesco, v Českej republike zas Rohlík.cz alebo Košík.cz. Ako na tom bude Delia?

Na úvod si zrejme zoberie príklad zo Slovenska, kde to pilotne ponúka pre niektoré časti Bratislavy. „V Českej republike o tom budeme uvažovať, až keď dosiahneme určitého počtu predajní“, hovorí Rastislav Velič.

Delia by mohla ako súkromná sieť potravín, ktorá bude kombinovať regionálny aj globálny prístup, práve v oblasti donášky potravín domov uspieť. Arca chce zároveň využiť sieť aj pre predaj vlastných značiek minerálok Korunní a Ondrášovka. V budúcnosti sa dokonca uvažuje aj o využití prístupu k zákazníkom prostredníctvom ponuky finančných služieb či služieb mobilného operátora.

Zdroj: finweb.sk, idnes.cz